Over Wasco
Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.

► Meer over dit onderwerp? Bekijk de themapagina Toekomstbestendige Renovatie!

Om deze redenen kozen consumenten (nog) niet voor een warmtepomp

08/01/2024

Vanaf 2026 zijn hybride-warmtepompen de norm voor verwarming. Dat betekent dat bij vervanging van een cv-ketel er minimaal een combinatie van een cv-ketel met een hybride-warmtepomp teruggeplaatst moet worden als duurzamer alternatief. In de aanloop naar 2026 hebben al velen voor de aankoop van een nieuwe warmtebron gestaan. I&O research onderzocht op aanvraag van Milieu Centraal waarom die consumenten toch niet al kozen voor een (hybride-)warmtepomp.

Waarom 40% van de consumenten een warmtepomp overwoog

Een deel van de Nederlandse consumenten (40%) heeft wel overwogen om een warmtepomp te nemen. De voornaamste redenen hiervoor waren minder gasverbruik, een lagere energierekening en het klimaat. Maar ook geldbesparing op langere termijn en de afhankelijkheid van het buitenland voor gas waren argumenten.

Belemmeringen die consumenten ervaren

I&O research vroeg consumenten zonder warmtepompinstallatie waarom zij terughoudend zijn in de aanschaf van een warmtepomp, ondanks de verbonden voordelen.

De vijf hoofdredenen die werden genoemd tijdens het onderzoek zijn:

1. De kosten van aanschaf en installatie
2. De geschiktheid van de woning
3. Het regelen van de aanschaf en installatie
4. De kosten op lange termijn
5. Het comfort in huis

Pak die adviseursrol

Dat mensen niet overstappen naar een (hybride-)warmtepomp heeft nog een onderliggend motief, namelijk het gebrek aan informatie. In 75% van de consumenten die het afgelopen vijf jaar hun verwarmingsinstallatie lieten vervangen, werden door hun installateur niet geadviseerd over alternatieve opties. Maar liefst 49% van de ondervraagden had op dat moment wel degelijk een onbewuste behoefte aan informatie over alternatieven. Binnen het onderzoek werden de volgende aspecten genoemd als welkome informatie:

• Vergelijking met alternatieve verwarmingsopties
• Aanschafmogelijkheden
• Werking van een warmtepomp
• Praktische voorbeelden
• Mogelijke risico’s

Vertel het juiste verhaal

Haal je klant uit de vooroordelen en onduidelijkheden door ze het juiste verhaal te vertellen, gebruikerservaringen te delen en aannames te weerleggen met feitelijke informatie. Je leest hier meer over in het magazine Koppeling van november 2023. Lees meer »