Over Wasco
Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.

6 onderhoudstips voor warmtepompen

14/12/2023

Onderhoudsarm is niet hetzelfde als onderhoudsvrij. Dat is de conclusie die getrokken kan worden uit de column van technisch specialist Ingmar Tennekes in magazine Koppeling. Een warmtepomp is voor de consument een kostbaar product, waarvan ze graag de levensduur en energiezuinigheid maximaal willen benutten. Dit begint met een goede installatie en inbedrijfstelling, maar vraagt ook aandacht voor onderhoud en monitoring. We hebben zes onderhoudstips voor warmtepompen voor je uit de column gevist.

1. Zit er koudemiddel in de warmtepomp van jouw klant? Warmtepompen die meer dan 5 ton CO2-equivalenten aan koudemiddel bevatten, mogen alleen worden onderhouden door een monteur die is gecertificeerd voor f-gassen.

2. Bij een bodemgebonden warmtepomp moet je je altijd afvragen of het een warmtepomp met een gesloten collector is. Dan is het namelijk van groot belang dat je na drie maanden de vorstbeveiliging van het brine controleert met een refractometer. Op jaarbasis is het aan te bevelen om het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour over verdamper en condensor te controleren. Andere aandachtpunten tijdens het jaarlijks onderhoud zijn lekkages, draaiuren, schakelingen, oververhitting en onderkoeling.

3. Lucht-waterwarmtepompen hebben een buitenunit die soms wel wat aandacht nodig heeft. Pas bij het reinigen van de lamellen op dat je deze niet verbuigt; een reinigingsspray is beter dan borstels. Verder is een check op lekkage, isolatie en stroomverbruik aan te raden.

4. Monitoring op afstand is het ideale instrument voor de service- of onderhoudsmonteur. Hiermee kun je niet alleen storingen bij de warmtepomp van jouw klant signaleren, maar ook preventief onderhoud plegen. Je kunt dan actie ondernemen nog voordat de installatie echte problemen geeft.

5. Goed voorraadbeheer zorgt ervoor dat je efficiënt omgaat met je montage-uren. Als installateur kun je jouw klant het best van dienst zijn als onderdelen voorradig zijn of supersnel beschikbaar. Zeker in het najaar, waarin je met regelmaat storingen met spoed moet oplossen vanwege de buitentemperatuur.

6. Een storing, waar begin je? Met de storingscodezoeker ontdek je snel wat het exacte probleem is en met de onderdelenzoeker vind je in een handomdraai wat je nodig hebt.

 

Lees de volledige column ‘Ingmar vertelt’ in Koppeling

 

Magazine Koppeling ontvangen

Ontvang jij magazine Koppeling ook graag 4 keer per jaar in je brievenbus? Klik dan op deze link om je aan te melden, een abonnement is gratis!