Over Wasco
Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.

Doe mij maar 'Gasvrij as a Service'

11/04/2019

Ik snap niets van techniek. Nee, écht. Ik ben volledig a-technisch. En eigenlijk (ssst, niet verder vertellen) vind ik gas best fijn. Elke dag weer geniet ik van een warm huis en een hete douche. Bij een storing staat er binnen een paar uur een installateur op de stoep. En is het einde verhaal met mijn HR- ketel dan bestel ik met één telefoontje of muisklik zo een nieuwe. Lekker makkelijk. Maar die tijden zijn voorbij. Dus hierbij bedank ik het gas heel hartelijk voor onze warme relatie. We hadden het fijn met elkaar!

De bodem in Groningen trilt. De politiek beeft nog harder en heeft gas in de ban gedaan. Niet alleen Gronings gas, maar ineens is al het gas fout. Mijn gemeente predikt gasvrij wonen en verwacht dat ik dat even regel voor mijn jaren 30- bovenwoning. Daarvan word ik onrustig. Want hoe krijg ik dat voor elkaar? Op internet staan de wildste verhalen, duizenden opties. Allemaal technische termen: linkeroor in, rechteroor uit. Ambtenaren vinden dat ik slim genoeg ben om het zelf uit te vogelen. Maar zoals ik al zei: ik snap niets van techniek. Dus is mijn hoop op jullie, installateurs, gevestigd. Ik wil gewoon comfortabel én duurzaam wonen. Kunnen jullie dat niet voor mij regelen?

Nu we elkaar toch spreken: ik zit te denken aan een abonnement op Gasvrij as a Service (GaaS). Internet + tv + telefoon, maar dan voor warmte. Jullie garanderen me warmte als dienst tegen een vast maandbedrag. En net als bij een provider val je me niet lastig met technische details. Ik selecteer op je website gewoon de modules die ik wil, ontvang direct een prijs en klik op ‘Akkoord’. Dan installeert jullie specialist binnen een paar dagen de benodigde technische apparatuur die ik in bruikleen krijg. Hoe makkelijk kan het zijn?

Even denken. Doe mij maar het GaaS-abonnement met de modules ‘Dag & Avond Warm’ voor een B-label woning van 400 m3 en de module ‘Hot Shower’ voor 20 minuten per dag. Wat moet dat kosten? Graag voor een gegarandeerd maandbedrag gedurende de looptijd van het contract. En of je het nu regelt met groen gas, stroom of voor mijn part waterstof: het maakt me niet uit. Ik betaal je maandelijks, jij regelt het. Maar misschien loop ik nu wat hard van stapel en is de techniek nog niet zover. Of is het businessmodel te riskant? Ik zie in elk geval weer kansen voor een nieuwe warme relatie. Zien jullie die ook?

René Notenbomer
Business developer, columnist en kwartiermaker duurzaamheid

► Meer lezen van Koppeling of je abonneren? Bekijk de Koppeling-pagina!