Over Wasco
Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.

Het nieuwe normaal: lekker gezond, zonder koude trek

21/01/2021

Zo, dat was een ware beproeving om een tafel voor vier personen te reserveren in het CulinAIR, een trendy restaurant met het beste luchtfiltersysteem van de hele stad. Ze adverteren met virusvrij én comfortabel eten, waarbij ze de lucht ieder uur gegarandeerd meermaals door een speciaal filter halen. Lekker en gezond eten zonder koude trek. Het is niet goedkoop, maar de belangstelling is enorm. 

Een blik in de toekomst. Het is april 2021. De economie is zwaar gehavend door COVID-19. Alleen restaurants, sportscholen en theaters die werk hebben gemaakt  van een gezond binnenklimaat, kunnen weer onbeperkt aan de slag. Sinds bekend is hoe virusdeeltjes zich in een slecht geventileerde ruimte verspreiden, is er een ware run op luchtbehandelingssystemen. En dan met name de oplossingen die schone lucht combineren met energiezuinigheid.

Subsidie is gewenst

Want daar zit toch een pijnpuntje. Sinds de overheid het grondig luchten van publieke ruimtes stimuleert, schiet het gasverbruik omhoog. Hartje winter blijkt het openen van ramen en deuren toch niet zo fijn. Toen de temperatuur in februari 2021 twee weken lang onder de nul graden bleef, gingen er zelfs stemmen op om de gasproductie in Slochteren maar weer te verhogen. De politiek stond op zijn achterste benen en kwam met een subsidie voor klimaatsystemen met anti-virusfilters: schone lucht, comfortabel en zuinig. 

De rest is inmiddels geschiedenis. Er ontstond een ware run op slimme luchtsystemen, want de rekensom is simpel: met de subsidie verdien je de investering binnen een paar jaar terug. Niet alleen omdat je stookkosten drastisch omlaag gaan, maar ook omdat je als ondernemer meer klanten trekt. Want het virus spookt nog steeds ergens rond en dan zoeken mensen liever geen bedompte ruimtes meer op. Creatieve ondernemers adverteren vol trots met hun luchtkwaliteit en maken het binnenklimaat zelfs zichtbaar op een display bij de voordeur en op hun website. 

Loerend virus

De installatiebranche floreert als nooit tevoren. De orders stromen binnen en gekwalificeerd personeel is niet aan te slepen. Kantoren, restaurants, winkels;  allemaal willen ze zo snel mogelijk een oplossing. Schone lucht betekent overleven: niet alleen qua gezondheid, maar ook commercieel. Lucht is hot en zal dat voorlopig wel blijven. Want ook al temmen we corona, het volgende virus ligt ongetwijfeld alweer op de loer. Het heeft zich in elk geval al genesteld tussen de oren van veel potentiële klanten. Dus installatiebranche, maak je borst maar nat voor het nieuwe normaal.

René Notenbomer

Business developer, columnist en kwartiermaker duurzaamheid

► Meer lezen van Koppeling of je abonneren? Bekijk de Koppeling-pagina!