Over Wasco
Zoek
Zoek
Sluit
Je probeert onze website te bekijken via een browser die wij helaas niet meer ondersteunen per 1 februari 2021. Hierdoor werkt de website voor jou mogelijk niet optimaal. Wij willen natuurlijk dat je op de beste en veiligste manier onze website kunt bezoeken. Daarom adviseren wij je om een andere browser te installeren. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Lees hier dan meer.

Storingen in airco’s voorkomen: dit kunnen jij en je klant doen

23/09/2025

Jouw klant moet op geïnstalleerde airco’s kunnen rekenen: probleemloos koelen bij warmte en verwarmen bij kou. Toch zien onze aircospecialisten in de praktijk regelmatig storingen ontstaan die voortkomen uit achterstallig of onvoldoende onderhoud. Vervuilde filters, een verstopte afvoer of een buitenunit vol bladeren – het lijkt onbenullig, maar deze dingen kunnen grote gevolgen hebben.

Een airco die hapert, energie slurpt of water lekt? Dat wil je je klant besparen. Met een paar simpele gewoontes van jouw klant en periodiek onderhoud door jou blijft een airco storingsvrij. Daarnaast draagt het bij aan een energiezuinige werking en een schone lucht.

Welke onderhoudstips je je klanten kunt meegeven

Kleine handelingen maken al een groot verschil. Dit kun je je klant adviseren met regelmaat te doen:

→ Filters schoonhouden: voor een schoon binnenklimaat is het belangrijk om stof en vuil te beperken in de luchtstroom. Raad jouw klanten aan om de filters maandelijks uit te spoelen of schoon te zuigen.
→ Binnenunit vrijhouden: attendeer jouw klanten erop dat ze geen gordijnen voor de binnenunit hangen of meubels ervoor zetten. Dat belemmert de luchtcirculatie.
→ Buitenunit schoonmaken: Breng je klanten ervan op de hoogte dat het van grote toegevoegde waarde is om regelmatig te checken of er geen bladeren, vuil en onkruid rondom de unit aanwezig is. En natuurlijk, om dit zo nodig te verwijderen.
→ Constante temperatuur: adviseer om een airco liever stabiel te laten draaien dan het apparaat steeds aan- en uit te zetten. Dat scheelt in slijtage en energieverbruik.
→ Afvoer checken: wanneer jouw klant ziet dat er water blijft staan of druppelen, dan is de afvoer mogelijk verstopt. Het is beter dat je klant dan niet te lang wacht met contact opnemen.

De belangrijkste onderhoudstaken als installateur

Naast de doe-het-zelftaken van jouw klant rondom het dagelijks gebruik, hebben airco’s specialistisch onderhoud nodig. De belangrijkste aandachtspunten voor airco-onderhoud zijn:

• Een jaarlijkse controle van koudemiddel, aansluitingen en lekkages.
• Het doorspoelen van de condensafvoer om verstopping te voorkomen.
• De nacontrole van druk en temperatuur in het koelcircuit.
• De bewegende delen smeren, zoals ventilatoren.
• Foutcodes uitlezen, de instellingen nalopen en eventuele updates installeren.

Voor meer informatie over een onderhoudsbeurt kun je deze volledige uitleg over onderhoud bij airco’s lezen of bekijken.

Heb je een vraag? Neem contact op met onze aircospecialisten en het is zo beantwoord.

Storingen voorkomen doe je samen

Door duidelijke afspraken te maken met jouw klant over wie wat moet doen om de airconditioning in topconditie te houden, zorgt voor airco-installaties die betrouwbaar, duurzaam en efficiënt zijn. Je klanten profiteren van een comfortabel binnenklimaat en jij van tevreden relaties en minder storingsmeldingen.

Tip: lees meer over servicecontracten

 

Toch storing?

Meest voorkomende storingen in koelbedrijf
Meest voorkomende storingen in verwarmingsbedrijf
→ Voor een vlotte analyse van storingscodes, is de Storingscodezoeker aan te bevelen.
→ Heb je snel iets nodig? Maak dan gebruik van onze 24/7 Storingsservice